Полагане на плочки - подвеждане и лепене на плочи в баня

ИзображениеВ тази тема, можете да видите начина и методите по кито работят бригадите на СХЛ ЕООД. Също така ще бъдат помествани и теми от други форуми, където съм давал пояснения и съвети на потребителите за решението на техните проблеми. Тук ще бъдат публикувани и професионалните мнения на колеги-специалисти в бранша. Ако има нещо неясно или нещо, което ви интересува, може да зададете въпроса си към нас.
(Темите в този раздел са достъпни само за регистрирани потребители!)

Полагане на плочки - подвеждане и лепене на плочи в баня

Мнениеот Стилиян Лукаров на 03 Май 2008 22:04

Bookmark and Share
Първа част - стени.
(Обновена 11.2022г.)

a (55).gif Тук ще обясня, по-подробно, как се лепят плочки в баня.
Темата е ориентирана, както към начинаещите, така и към по-напредналите в полагането на облицовки и настилки.

За пример съм подбирал работа по бани от различни наши обекти. Старите бани първо трябва да се разрушат и тогава да започне съществената работа.

Съществуват, етапи на работа, които трябва да се следват последователно.

icon_arrow.gif Къртене на старите плочки и изхвърлянето им.

Kurtene_v_banya.jpg


icon_arrow.gif Свалянето на блажната боя е задължително, ако я има все още по стените!
Блажна боя се сваля механично или с химикали. Химикалите не вършат добра работа! Може да грундирате директно боята без да я сваляте, но... аз лично не се доверявам за тази цел на контактните грундове... Най-добър резултат дава механичната работа. Задължително е блажната боя да се свали цялата или минимум на 90%. Дълги години сваляхме блажната боя на ръка с малки брадвички. Процеса е много трудоемък, дълъг и шумен. Освен с добрата стара тесла или брадва, блажната боя може да бъде свалена и със специализирани машини за фрезоване, като тези от снимките по-долу. Добрата машина може да спести до няколко дни тежка работа и да свалите 100% от боята. Не разчитайте на химически препарати. Поне до този момент няма препарат, който да върши работата, както трябва.
Машината от първата снимка сваля безпогрешно тапети, лепило за плочи, стари мазилки, блажна боя и други. Машината от втората снимка е фреза за бетон и с познатите "камбанки" фрезова стар и нов бетон, замазка, мазилка, блажни бои и други. Тези машини намаляват работата с дни и ако ще си изкарвате прехраната с този занаят, съветвам да си вземете поне една от тях. Не забравяйте, че тези машини се ползват в комплект с прахосмукачка с която също трябва да разполагате. Има различни модели на различни марки. В нашия занаят ни трябват повече леките варианти на фрезите. Тежките варианти на тези машини са за индустриално ползване и тежки натоварвания.

Svalyane_na_blazhna_boya_ot_steni.jpg


Rokamat Chameleon - bgremonti.jpg


Freza_za_beton.jpg


icon_arrow.gif ВиК инсталация. Когато става въпрос за панелка, ако държите нищо от тръбите да не се вижда, подобни гледки са нормални. За да няма грозни стърчащи тръби навън, стената се разбива така, че да може в нея да се побера цялата канализационна тръба ф 50мм. По този начин в тънките панелни стени на баните се образуват подобни отвори, като от снимката по-долу. Уловката е, че трябва да се работи внимателно и най-вече правилно, като арматурата се пази и се възстановява по правилата. Тук освен водопровода за банята е прекаран и този за кухнята - обикновено вървят в комплект.

ViK_za_kuhnya_i_banya.jpg


Gotov_vodoprovod_v_banya.jpg


Dupkata_e_podzidana_i_izmazana1.jpg


icon_arrow.gif Електро инсталацията. След, като и тя е готова започва измазването на пода и стените със замазка и мазилка, или изправянето им с картон ( зелен естествено ). Преди полагане на мазилка стените се обезпрашават и почистват добре. Може да се грундират, но по-добре (особено при панелки) да се ползва шприц от лепило. Не бива да се забравят правите 90 градусови ъгли в банята, където ще бъдат монтирани вани, душ-кабини, шкаф-мивки. Темата е за полагане на плочки и няма да се спирам на тези дейности подробно.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

icon_arrow.gif icon_arrow.gif Правила за подвеждане на първите два реда по стените.

Това е първата, най-важна и основна задача пред майстора - да си подведе правилно четирите стени, като ги обиколи с два реда плочки. Подвеждането, никога не се прави произволно от където ти хрумне. Всеки майстор е длъжен да се съобрази със спецификата на банята, която прави и плочките, които ще лепи на нея! Важно е да се знаят, точните изискванията на клиента или вашите собствени, ако си я правите за себе си.

Ето и някой от тях:

Първо се измерва точната височина на банята и съобразявайки се с размера на плочките, решавате, къде да бъде "целия" ред плочки.
Това означава, че трябва да има един ред цели плочки, които не са рязани, горе при тавана, като завършващ или долу при пода, като начален. Естествено, най-добрия вариант е и първия и последния ред на стената да са с цели плочки, но това се случва в не повече от 5% от случаите. Обикновено се избира за цял ред да бъде горният завършващ при тавана, а долният се оставя да дойде произволен за да може при кърпежа да позволи свободно рязане на плочките с цел плътен и добър естетичен вид на фугата стена/под.
След като сте избрали, вече горният ред за цял, започвате да мерите от тавана и да си бележите белега, където ще залепите/монтирате мастара, който ще държи първите редове по стената.

Начина е следния:

Нареждате си на сухо, няколко реда фаянс по пода, докато стигнете необходимата ви дължина - в случая тя е 2.60 до тавана. Използвате случая и за проверка геометрията на плочите.

Proverka_na_razmeri.jpg

Ако плочките са ви 20х30см. и ще ги редите вертикално по стената, значи за цялата височина на стената ви трябват 8 цели плочки и едно парче от 20см. Плочките, трябва да бъдат наредени на сухо, не за да сметнете, колко ви трябват за височината на банята, а за да определите размера на фугата, която ще ви трябва. Казвам не случайно "трябва". Вие може да искате да е плътна, но качеството на плочките да не позволява, такова редене. Когато ги наредите на пода, внимавате да бъдат съвсем точно наредени, без да им се разминават фугите. Наредете около 2 квадрата плочки. За целта си помагате с мастари от двете страни на паното, което получавате. Ако видите проблем на места, който се изразява в по-големи и малки плочки с милиметър до два, това означава, че фугата на стената, трябва да бъде не по-малка от 3мм. Установите ли, че няма разминаване, можете да редите и на плътна фуга. Но "Плътна фуга", означава минимална фуга между плочките от 1мм., тоест ще трябва да използвате разделители (кръстачки) 1мм, за да подпирате между редовете. Никой не трябва да се заблуждава, че идеално точните и прави плочки се редят от само себе си! Задължително се подравняват на всеки ред с мастар от горе и там където има проблем се подпира с клин или клечка. Ако никъде няма проблем и всичко е равно, значи целият ред се повдига с 1мм. Задължително е не само хоризонталните фуги, но и вертикалните да бъдат отделяни една от друга с по 1мм.!

На снимката долу фугата е плътна и пак всеки ред е отделян и повдиган от горния с пластмасови клинове:

Remont_na_apartament_v_Lyulin_-_banya_hol_kuhnya_spalnya_i_koridor_8.jpg


Идва ред на сметките за ширината на дадената стена и правилното вместване на плочките в размера и.
Не бива да си позволявате да тръгвате с цяла плочка от едната страна, а от другата да ви дойде, някакво малко парченце - не е професионално и е много грозно. Този компромис, може да бъде направен само с изричното съгласие на клиента ви. Ако е необходимо разделяте размера на стената на две и смятате така да започнете плочките, че да се получат две равни парчета от двете и страни, но не по-малки от половин плочка.
След като вече имате размерите пристъпвате към залагане на мастарите по нивото, което сте дали предварително.
А то е следното:
При височина от 2.60м. и плочки с вертикална страна 30см. имате 8 реда до тавана, които започват на височина 19см от най-ниската точка на пода. Редят се вертикално с големина на фугата между тях 1мм., регулирана от пластмасови клинчета. Имайки предвид, че пода е с наклони вие можете да свалите точното ниво и от тавана на банята с рулетката, което в нашия случай е 2.41м. Този един сантиметър се предвижда заради фугите между плочките. Винаги мастара се залага на втория ред на стената. Първият ред се налепва, чак когато е готов пода с цел стенните плочки да се подпират на подовите, като ги захлупват и не позволяват на водата, стичайки се по стената да пада директно в подовата, ъглова фуга! Този първи ред се нарича кърпеж на стената.

Първият мастар се залага, точно по белега, който сте драснали с молива по стената с помощта на верен и точен нивелир. Ако имате наличен, може да ползвате и лазерен нивелир - точков или линеен.
За да подпрете мастара използвате, това което имате на обекта- кашоните с плочки или някакви тухли.
Фината настройка на нивото на мастара, съобразявайки се с показанията на нивелира я давате с клинчета, като ги прибутвате между самия мастар и подпората на която лежи.
Когато заложите първия ред, вече по неговото ниво залагате и втори на съседната стена и така, докато не обиколите цялата баня. Хубаво е да имате повече мастари с различни размери за да може за всяка стена да има цял мастар, както и по-малки, които да подложите под евентуални колони.
Когато мастара е фиксиран си забърквате силен гипс в подходящ за това съд ( метален/пластмасов/гумен канчок или пластмасово кошче ) и го фиксирате на няколко места по стената. Слагате гипса отдолу така, че да държи тежестта на плочките върху мастара и да не пречи на самото им залепване. След 15 минути, ако ви пречат подпорните кашони, можете да ги махнете от мастара. За закрепване на мастара може да ползвате и пирони, но само при положение, че сте правили вие мазилката и знаете, че там където ще ковете няма тръба или кабел.
Има и вариант на подвеждане при който се започва от пода. Прави се първо пода, а после се започва директно от него с първи ред. Тук няма да говоря за него, защото това изпълнение е вече за хора с опит в полагането на облицовки и настилки. Само ще кажа, че всички краища на пода при стените трябва така да се направят, че да са хоризонтални. Този вариант на работа се използва и при "връзване" фугите на под и стени, но и тук технологията е по-специфична и работата си иска майстор.

Ето как изглежда стандартното подвеждане:

Podvejdne_na_banq.jpg


20220426_180706.jpg


icon_arrow.gif icon_arrow.gif Подвеждане на първи ред плочки.

Избор, подготовка и нанасяне на лепилото
Идва ред на лепилото, което трябва да се разбърка в пластмасова кофа, да се остави да преседи 5 - 10 мин. за да се смесят всички химически компоненти в него и пак да се пребърка. Лепилото не трябва да бъде прекалено гъсто, нито прекалено рядко. Гъстото лепило, няма добра адхезия (слепване) с плочката и основата, а рядкото прави работата невъзможна, както и много мръсна, заради изтичането му през фугите. Наличието на излишна вода в лепилото, намалява и якостните му качества. Мократа плочка също пречи на доброто залепване... Лепилото трябва да бъде с гъстотата на "течен шоколад", да има добра пластичност, която да му позволява добро слепване с основите и добро разпределение по повърхностите, след оказан натиск върху плочката. Аз лично препоръчвам използването на флексови лепила с клас S1 за всякакви основи и видове плочки, без изключение! (В последно време някои производители започнаха да препоръчват използването на обикновени лепила от класове С1Т, С2Е, когато става въпрос за фаянс, но при зададен директен въпрос на технолозите в тези фирми, няма обяснение, защо е нужно това! Аз си го обяснявам с промяна във формулите на лепилата... но това е друга тема.)
Първо се нанася лепилото с гребена по стената над мастара. Нанася се, толкова количество, колкото може да се обработи до 30-40мин.
На долната снимка се вижда нанесено лепило на плочата и основата. Целта е да бъде достигната над 95% уплътнена и залепена площ. Двойния гребен е за предпочитане, за да може да имаме място за корекция на плочата, ако основата на места бяга с някой и друг милиметър. Освен това с двоен гребен се гарантира по-добро залепване на плочата към основата! И накрая обърнете внимание на начина на полагане на лепилото на плочата спрямо това на стената - винаги е напречно! Това е необходимо, за да имате нужните 3-4мм за добро съединяване на двата слоя и за по-лесно наместване на плочата. Ако намажете успоредно основата и плочата рискувате бързо вакумиране на плочата след поставяне, както и минимални корекции след това. Като цяло успоредното мазане на лепилото спрямо плоча и основа затруднява процеса по наместване на плочата.

Nanasqne_na_lepiloto.jpg


a (135).gif Никога не лепете на мръсна или прашна основа!
Една непочистена основа носи само негативи. Почиствайте добре основата преди нанасяне на лепилото! Трябва обаче да обръщате внимание и на плочите. Ако са прашни, минавайте ги с влажна гъба. Някои плочи имат фабрични бели черти, които остават във фабриката ги нанасят, за да не залепва плочата по други повърхности или за другите плочи в кашона. Тези бели черти също се почистват с влажна гъба. Използва се само влажна гъба, но никога мокра! Не мокрете плочите излишно и никога не ги накисвайте във вода, ако работите с циментови лепила за тънкослойно полагане! Прахта по плочите или основата не позволява на лепилото да направи контакт със замазката или мазилката. Водата също пречи на контакта, като разводнява лепилото точно в областта, която трябва да се спои с основата - залепва, но е под въпрос къде е добре хванало и къде не е хванало. С долната снимка показвам прашните линии по гърба на плочите. Сложени са две плочи една до друга, като ясно се вижда, къде линиите са почистени с гъба и къде не са. Спазвайте това правило и винаги чистете основата и ако е необходимо плочите преди да лепите (плочите в повечето случаи са чисти!)

Prah_po_plochata.jpg


Както се вижда на долната снимка, след нанасяне на лепилото, мастара е зацапан и трябва да се почисти с шпакла и влажна гъба. Ако се остави така или не се зачисти добре, лепилото останало върху него ще повдигне плочката с 1мм. нагоре и ще пречи на работата. На втората снимка е почистено и плочката е сложена.

Podvejdane_s_mastar (1).jpg


Podvejdane_s_mastar (2).jpg


Залепване на първата плочка на първи подведен ред.
Ако по стената има кривини можете да работите на двоен гребен и да мажете, както стените, така и плочките с лепило. Ако е идеално права може да си работите спокойно и с гребен, само на стената, а плочката се маже тънко. Мазането и на стената и на плочката, винаги е задължително! Използвайте гребен с ширина на зъбите от 5 до 10мм. Ширина от 10мм. между зъбите е за плочи с голям размер ( 30х60см., 45х45см., 50х50см., 60х60см. ). Използваният на снимките гребен е с ширина между зъбите 8мм.
С първата плоча (на всяка стена първата плоча) се задава триизмерно параметрите на позицията на равнината от плочи, спрямо основата по която лепим - по вертикала, по хоризонтала (хоризонтала се контролира от подложения мастар), и в дълбочина. При липса на опит се поставя друга временна плоча на срещуположния край на реда. Двете отдалечени плочи се фиксират и с мастар една спрямо друга, така че равнините им да се плътно прилепнали към мастара. После започва лепенето на плочите между тях. Стараете се всички плочи да са вертикални и да бъдат в една равнина, поставяйки мастара челно върху реда. С малък нивелир контролирате вертикала на плочата. А с по-дълъг нивелир или дълъг мастар с поставен върху него нивелир, виждате как ще върви вертикала спрямо основата, чак до последната плочка горе.

Pyrva_plocha_pyrvi_red (1).jpg


Pyrva_plocha_pyrvi_red (2).jpg


Pyrva_plocha_pyrvi_red (3).jpg


Pyrva_plocha_pyrvi_red (4).jpg


:idea: Използването на точен нивелир е задължително за този вид дейност.
Плочките, трябва да бъдат строго хоризонтални и вертикални по стената! Това е особено важно, когато съединяваме нивото при вратата.


Saedinqvane_nivoto_pri_vratata.jpg


Tochen_nivelir.jpg


Niveliri.jpg


Важно условие е да подведете с два реда по всички стени на банята едновременно в един ден, за да можете да си вържете хоризонталната фуга правилно и без проблеми. Така, ако се наложи, може да коригирате с клинчетата целия първи ред, за да съвпаднат фугите, ако случайно са се разминали с 1 - 2мм. Когато плочките са с размери на височина 30см или по-големи може да бъде подведен и само един ред, защото площта им позволява доброто нивелиране.
Когато лепите плочките, също така използвате мастара и да подравнявате лицето им, като го слагате първо в долния, после в горния край на плочката, хоризонтално по реда. В средата не се слага, защото повечето плочи са криви и имат или изпъкнала част ( корем ) или вдлъбната част ( долина ). Тези кривини могат да ви подведат. Някой фаянсови плочки са си фабрично криви ( нарочно направени ) и те се наричат тип "Морско дъно". Други подови например имитират шарка на камък и също трябва да се внимава.
Мастар се слага само по краищата на плочките!
В средата се слага мастар, само информативно.
В никакъв случай не трябва да се допуска разминаване на редовете, засичане на фугите, зъбене на плочите, клинове по вътрешните ъгли на стените, криви ръбове и ъгли, неравно фугирани фуги, наранени повърхности по емайла на плочите.
Също така, много трябва да се внимава, когато се подвеждат стени при които ще бъде осъществен монтаж на вана, душ - кабина или шкаф - огледало. При подвеждането им трябва да се използват два мастара и един прав ъгъл 90 градуса. Единият мастар се поставя на едната стена, а втория на другата. Двата мастара стоят на едно ниво, един срещу друг. Тогава върху тях се слага правия ъгъл и по него се регулират подвеждащите плочки на редовете на двете стени. Този тип измерване на ъгълът изисква намесата на втори човек - помощник. Това е, ако разполагате с малък "прав ъгъл". Може да си вземете по-голям ъгъл, който е от алуминий и се сгъва - тогава втория човек и двата мастара са излишни. Има и електронен ъгломер, но там също може да се наложи удължение поне на едната страна.

Golqm_yglomer.jpg


Podvejdane_s_prav_ygal.jpg


Uglomer_3.jpg


Тук показвам подвеждане първи ред на баня с различни по големина плочи, оформящи декорни пана по стените.

Podwevdane_s_razlichni_razmeri_plochi (3).jpg


Podwevdane_s_razlichni_razmeri_plochi (2).jpg


Podwevdane_s_razlichni_razmeri_plochi (1).jpg


icon_arrow.gif icon_arrow.gif Лепене на плочките след подвеждането на стените

Когато стените са подведени, лепенето на плочките започва да върви по-лесно. Лепилото се нанася по познатия вече начин по основата. Взимате от кофата лепило, което поставяте на гребена. С наклон на гребена към стената около 45 градуса, нанасяте от долу на горе материала. Зъбите на гребена ги притискате равномерно и едновременно силно, за да може лепилото да се втрие добре в основата. Не правете пируети и картини по основата, като мажете лепилото - нанасяйте го вертикално по стената, спомнете си правилото за напречно нанасяне на лепило по гърба на плочата. След нанасяне на лепилото почиствате плочките с шпакла и влажна гъба. Намазаното лепило по стената трябва да изглежда така:

Pravilno_namazano_lepilo.jpg


Pravilno_namazana_stena.jpg


Залепване на първата плочка на втори ред:

Плочката се маже и се лепи на стената. Притиска се леко, като се следи долните и два ръба да са на едно ниво с ръбовете на съседната плочка отдолу. След това се взима мастара и се слага едновременно на долната и новата плочка, за да се вкарат в една вертикална равнина чрез притискане. По този начин е положена първата плочка за следващ ред.

Залепване на останалите плочки от реда:

Взима се втора плочка и след като се намаже се поставя до първата водеща за реда.
С леко притискане и причукване се изравняват ръбовете по двете и страни с тези на съседните плочки. Разбирате съседната на долния ред и съседната до нея на същия ред. След изравняване на ръбовете, поставяте мастара, за да проверите вертикалната линия на плочите. Останалите плочки по реда се лепят по същия начин, като втората плочка. Когато минете половината на стената или поне 4 броя плочки се проверява и хоризонталната им, лицева страна. След като налепите няколко реда и искате да проверите, дали са прави вземете мастара и го сложете диагонално по стената. След това кръстосайте по другия диагонал. Ако всичко е наред под мастара не трябва да има празни пространства, освен тези на фабрично кривите плочки. Все пак това е прекалено точно мерене на работата. Допустими отклонения винаги съществуват в този занаят. Важното е, когато работата стане готова, погледната с просто око от различен ъгъл да не дразни и нищо да не се набива в погледа на човек. Ако е необходимо да бъдат монтирани лайсни по външните ръбове, то те се слагат предварително, заедно с подвеждането на първия ред плочки, като лайсната е желателно да опира в пода. Тези лайсни са с дължина 2.50м. и при тавана се наставят с парче, така че да не си личи наставката - при повече старание от страна на работещия е възможно скриването на съединението на двете лайсни да остане незабелязано.

Proverka_po_diagonal.jpg


Podveden_parvi_red.jpg


Lepene_na_redove_sled_podvejdaneto (1).jpg


Lepene_na_redove_sled_podvejdaneto (2).jpg


Относно самото залепване на плочата се налага да обърна специално внимание на нейното уплътняване с лепило - това е много важно. Стараем се да уплътним плочата на 100% с лепило. След намазването на основата и плочката, процеса се извършва по следния начин: Слагате плочката на мястото и, като започвате да натискате с умерена сила и едновременно с това да я местите наляво и надясно, или нагоре и надолу. Така се получава добро смесване на двата слоя лепило. След това, ако не е влезнала достатъчно, вземате гумен чук (или вибратор за плочи) и с премерени почуквания, доуплътнявате и намествате плочата. Доброто уплътняване на лепилото под плочата гарантира здравината на вашата работа. Каквото и лепило да ползвате, независимо колко е добро, ако само докоснете двата слоя лепило един до друг, без да се потрудите да ги уплътните, провала е гарантиран рано или късно. Така под много плочи остават празни пространства, които след време подават, или пък се чупят, когато започнете да ги пробивате за монтажите в банята. Вероятността от счупване става още по-голяма, когато говорим за подови плочи залепени по този начин. След залепването на плочата, трябва да я подмажете по всички видими страни, за да подсигурите здравината на ръбовете и ъглите - те са най-крехки. Следва обиране на излишното лепило, почистване с влажна гъба и слагане на кръстачките. Този процес неминуемо бави работата, като времето за изпълнение се увеличава драстично, но, някой гони ли ни да бързаме? Кое е по-важно - качеството на труда ни или презентацията на бързината ни?! На долните снимки съм показал, как изглежда една правилно уплътнена плоча.

Uplytnqvane_na_plocha (1).jpg


Uplytnqvane_na_plocha (2).jpg


Uplytnqvane_na_plocha (3).jpg



Завършите ли реда, трябва да го подравните с мастар, положен хоризонтално отгоре върху ръба на плочките. Поставяте мастара, поставяте и нивелир върху него, задържате го и ако нивелира показва хоризонтална линия поглеждате под него да се уверите, че няма плочки по-ниски от другите. Видите ли леки разминавания, започвате да ги коригирате с пластмасови клинчета, като ги подпъхвате между фугата на двата реда. Винаги повдигате по-ниската плочка към по-високата.

Proverka_na reda.jpg


Готови стени за фугиране:
Преди да започнете да фугирате, трябва добре да измиете плочите и още по-добре да почистите фугите.

Gotovi_plochi_za_fugirane.jpg



Край на първа част!

Автор: Стилиян Лукаров
Снимков материал: СХЛ ЕООД
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
SHL - Строителство и ремонт
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
http://www.bgremonti.com
http://www.otpushvane.com
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Аватар
Стилиян Лукаров
СМР
СМР
 
Мнения: 6571
Регистриран на: 15 Авг 2006 13:58
Местоположение: София

Re: Полагане на плочки в баня

Мнениеот Стилиян Лукаров на 05 Май 2008 01:46

Втора част - под.
(Обновена 11.2022г.)

Подвеждане и лепене на под в баня.

Тук ще разгледаме под с наклони и един съществуващ сифон в центъра на банята.
Изискването е плочите да бъдат наредени диагонално на банята ( на 45 градуса ).
Приемаме, че пода е измазан и притежава съответните наклони.

Най-основното правило е, че лепенето на пода започва от сифона.
Линейния сифон и обработката на плочи около него ще оставя за друга тема. При някои модели сифона е едно тяло с отделена от него решетка (розетка) Решетката се състои от два елемента - рамка и капачка/решетка, която влиза в рамката. При други случаи сифона е от две части - тяло с фланец, което се монтира със замазката и горна част (разглобяема), която се поставя преди започването на процеса по полагане на плочите. В зависимост от ситуацията, тези сифони могат да бъдат със странично оттичане или прави, с долно оттичане.
Защо се започва от сифона? Този начин на работа гарантира идеалното оттичане на водата. Започвайки от сифона, центрираме четири плочи около него, така че в центърът им да бъде сифона. Всяка от фугите на плочите образува вододел по който тече водата. Така на пода се образуват четири полета всяко от които е с наклон към сифона. При започване от вратата например, при сифона ще се падне цяла плоча или най-много да съвпадне с фугата между две плочи. Тогава дори при добри наклони, около сифона винаги ще се задържа вода. Има дизайнерски решения с които се обработват плочи около сифона по такъв начин, че хем стои красиво, хем не задържа вода. Те обикновено се изпълняват при линейните сифони, но не пречи да се направи и при класическите. Сифон не трябва да стои на цяла плоча или на фугата на две плочи, защото около него се задържа вода!
На снимките са показани примери с правилна позиция на сифона спрямо плочите.

Banya_29.jpg


Banya_Lozenets_4.jpg


Обработка на четирите подвеждащи плочи.
Взимат се четири плочи и се нареждат на сухо, една до друга на пода. Абсолютно точно се спазва фугата при сухото редене. Ако е 5мм се слагат кръстачки 5мм, ако е 3мм - кръстачки 3мм. Нашият случай е плътна фуга ( 2мм ) и се използват клинове за целта.
Когато четирите плочи са наредени точно, върху тях се слага рамката на сифона, като ъглите и се напасват много точно и равномерно по фугите на плочите. След това притискате рамката и с флумастер или молив пренасяте размерите и, върху плочите. Като свършите с чертането, следва да номерирате плочите от 1 до 4, за да може, като ги отрежете да знаете, коя страна, къде е. Понякога рамката на сифона не е съвсем квадратна или не е точен кръг и после страните на плочките, трябва да бъдат напасвани към нея. За това е хубаво да запомните точното разположение на стените на рамката и плочите. След като сте готови с очертаването, взимате плочите една по една и ги режете на машината. После, ако е необходимо ги дооформяте с малкия ъглошлайф.

Начало на подвеждането.
Взимате плочите и лепилото до вас и започвате да ги лепите. Лепенето се извършва по същия начин, като при стените, само че тук съветвам задължително да бъде на двоен гребен 8мм - лепило с гребен на пода и същото по плочката. Прави се по този начин, защото наклона на банята е по-силен, а плочите в повечето случаи са с големина 30х30см или по-големи. Тази дебелина на лепилния слой позволява да бъдат коригирани и напасвани плочите, значително по-добре по наклона на банята. Особено, като стигнете под стените на банята - там пълнежа, винаги е по-голям. Когато залепите и четирите плочи, подмазвате плътно и под наклон страните при които ще легне рамката на сифона. След това взимате рамката и я поставяте, много внимателно в така образувалата се квадратна дупка в средата на плочите, където вие току що сте обмазали с лепило страните. Напасвате я точно и притискате, много внимателно, докато не се изравнят и четирите и ъгли с тези на плочките. Имайте предвид, че при по-дебело лепило напасването и фиксирането е по-трудно.
Четирите подвеждащи плочи са готови. Съветвам, ако не бързате за някъде да оставите работата, така до следващия ден, за да може после спокойно да работите, около и върху тях. Ако имате повече опит, можете веднага да продължите, естествено.

Това са снимки на подведени плочи:

Podvezhdane_na_pod_v_banya_4.jpg


Podvejdane_i_oformqne_sifon.jpg


Фиксирането на рамката за решетката към плочките се изпълнява така:

Fiksirane_na_sofonna_rozetka_kam_plochkite.jpg


Тук сифона е подведен и обработен с правоъгълни плочи 0,10 х 0,50м. Показвам и този вариант, за да се види начина. Винаги наклоните на фугите от вододелите трябва да свършват в сифона, независимо какви са плочите. Само така се гарантира безпроблемно оттичане на водата, без да остават завирявания около сифона. При този вид плочи трябва да се внимава при подвеждането да не се оставят зазъбвания от повърхността на една плоча към фугата на съседните две плочи. С малко повече внимание това се избягва.

Podvejdane_sifon_s_dylgi_plochi.jpg


Лепене на пода, след подвеждането.
Предвиждайки спокойно влизане и излизане от банята, докато работите, вие започвате да лепите в посока от подведените плочки към срещуположния ъгъл на вратата. Така си осигурявате и спокойно излизане от банята в края на работния ден.
Лепенето на плочките продължава по познатия ви начин от фаянсовата стена. Нанасяте необходимото лепило на пода и на плочката и я поставяте на земята, като едната и страна допира страната на вече залепената плочка. Притискате я и изравнявате двата и края с тези на съседната. Добре е, когато поставите плочата, тя да настърча 3-4мм над старата, залепена плочка. Така с причукване с чука ще подсигурите уплътняване и равномерното разстилане на лепилото под нея. Идва ред и на мастара, който го слагате върху двете плочки за да ги нивелирате в една линия. Сега се взимат дистанционерите (кръстачки) и вкарвайки ги между страните на плочите регулирате желаното разстояние от 2мм., например. Мастара се слага, само по надлъжната страна на реда. Когато налепите повече площ, може да използвате по-къс мастар, който да сложите напречно на плочките, за да проверите равнинноста на полето. После полагате следващата плоча и така до края на стената, като постепенно запълвате двата ъгъла и почвате да излизате от банята.

Podvedane_i_lepene_na_pod (1).jpg


Podvedane_i_lepene_na_pod (2).jpg


Lepene_na_pod.jpg


Какво е поле?
Пода на една баня с наклони е разделен на 4 полета. Полетата се образуват от, така наречените вододели, които образуват плочките подведени от сифона. Полетата са с форма на триъгълник и винаги са четири. За по-голяма точност при работа се използват два мастара - къс и дълъг. Както казах късия мастар се използва за проверка на плочките по тясната страна на полето, като се внимава да не застъпва от частта на съседните полета. С дългия се работи по надлъжната страна на полето, която стига до стената.
На следващата снимка ясно се вижда вододела между две от полетата на пода:

Vododel.jpg


По време на работа, трябва да внимавате да не ви увлече наклона и да не задигнете неусетно повече от необходимото плочките към стените. Винаги използвайте мастара, за да проверявате линията на повърхността. За по неопитните съветвам да ползват постоянно и нивелир.
Когато стигнете до вратата на банята, трябва да внимавате плочите при нея да бъдат хоризонтални и да не надвишават максималното ниво при което вратата започва да задира в плочките.
Правило, което трябва да се знае е, че завършека на плочките при вратата, ако няма предвиден праг, трябва да бъде с точна хоризонтална права в средата на фалца и. Когато монтирате лайсна под вратата, тя не трябва да се вижда, нито от вън, нито вътре в банята или друго помещение. При изграждане на праг лайсните се виждат.
На първата снимка се вижда комбиниран ефект - вътрешен праг за врата и лайсна, която отделя стари от нови плочки. Тук условието за разделящата лайсна беше просто спасение на старите плочи и нямаше значение, дали се вижда от коридора. Втората снимка е на външен праг на баня. На третата снимка е двоен праг за баня. Четвъртата снимка е с вътрешен праг на интериорна врата.

Prag_na_banq.jpg


Prag_banq (2).jpg


Dwoen_prag.jpg


Vytreshen_prag_za_banq.jpg


Изкърпване на стените.
След завършване на лепенето, остава да се изкърпи първия долен ред на стената който граничи с пода. Там всички плочи се режат, освен ако не е предвидено и сметнато да бъдат цели. Ситуацията изглежда така:

Kyrpej.jpg


За целта трябва да се въоръжите с търпение от поне 4-5 часа или ден -два, зависи от опита ви. Работата изисква постоянно мерене и рязане на плочки.
Най-вероятно вододелите и наклоните на банята са си казали думата и пода при стените не може да е равен, дори и да сте пуснали хоризонтални майки в ъглите, когато сте правили замазката. Бани, които са с размери 2х2м не можете да обърнете лесно от наклон в средата към равнина в ъгъла и края на стената, особено с размери на плочките над 30х30см. За това знайте, че всяка плочка се мери по отделно. Мери се първо в единия и край, после в другия, тоест на плочката се нанасят два размера.
Меренето и белязането на плочката става по следния начин: Избирате си страна и плочка от която да почнете. Пускате рулетката в единия ъгъл на избраната плочка и после в другия и край. Да речем, че виждате размерите 18.5см в единия край и 18.3см в другия. Прехвърляте ги на идентичните краища на плочата, която ще режете, като предвиждате 4мм отстъп. Бележите последователно първо единия с размер 18.1см и после другия край с размер 17.9см. Сега си взимате плочката, отивате при машината и много точно я режете по белезите, които сте направили... ама много точно. После взимате ъглошлайф на който има диск за неметал и обирате мустаците, стърчащи по отрязания ръб на плочата. След това взимате лепило и я лепите, където трябва. Не забравяйте да използвате мастара си, защото кърпежните плочи най-лесно се бърка. В много случаи там е слабото място на майсторите - или са навътре, или са навън от равнината. От долу задължително подпирате и едновременно коригирате фугата с клинчета.
Както стана ясно от горния пример, когато пренасяте размера на плочката, задължително се намалява с 4мм. Това е необходимо, за да може да се коригират и напаснат лесно горната и долната фуга. Естествено ако лепите на фуга 5мм и светлия отвор на кърпежа е 20см, вие ще отбележите 19.2см, за да можете да вкарате 2-3мм клинче под плочката и горната фуга да остане 5мм. Или пък, ако искате и фугата към пода да бъде 5мм, то тогава си бележите линията за среза на 19см и подпирате с кръстачка или дебело клинче под плочката. Съветвам при кърпежа минималния размер на фугата по/стена да бъде 2-3мм, за да може в нея добре да влезе фугираща смес после, когато нанасяте фугата. Когато отрежете плочите ги подреждайте всяка на своето място, за да може да видите, че пасват и са готови за залепване.
Първата и втората снимки показват нарязани и подредени на мястото им плочи, готови за лепене. На другите снимки кърпежа е залепен и готов, следва чистене и фугиране на банята:

Narqzani_plochi_za_kyrpej.jpg


Kyrpej_sinq_banq (1).jpg


Kyrpej_sinq_banq (2).jpg


Gotov_karpej.jpg


А това е готовия под:

Gotov_pod_na_banq.jpg


Фугиране

Очаквайте скоро...

... След известно време - Фугиране

Автор: Стилиян Лукаров
Снимков материал: СХЛ ЕООД
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
SHL - Строителство и ремонт
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
http://www.bgremonti.com
http://www.otpushvane.com
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Аватар
Стилиян Лукаров
СМР
СМР
 
Мнения: 6571
Регистриран на: 15 Авг 2006 13:58
Местоположение: София

Re: Полагане на плочки в баня

Мнениеот $4ЕN на 08 Май 2008 01:21

очакваме го фугирането и фиксирането с голям интерес :2thumbs:
Разгледайте новият ми онлайн магазин за иновативни инструменти, пестящи време и енергия на майсторите, с помощта на които се постига по-добро качество:
MANA.bg

Стоян Халембаков 0897614847

"Промяната на човешкото съзнание вече не е лукс, който, така да се каже, е постижим само за малцина, а необходимост, за да не се самоунищожи човешкият род."
Екхарт Толе
Аватар
$4ЕN
Модератор
Модератор
 
Мнения: 1656
Регистриран на: 28 Мар 2008 01:09
Местоположение: София
Skype: тел. 0897614847

Re: Полагане на плочки в баня

Мнениеот Стилиян Лукаров на 11 Дек 2010 19:42

Видео което показва как се обработва ъгъл на плочка на 45 градуса (герунг).
На клипа съм показал начина за отнемане на материал от ръба на плочка. Това действие не може да бъде извършено от начинаещ работник с малко опит. Движенията на ръката с машината трябва да бъдат прецизни и много внимателни. Иска се воля и търпение! Крайният вариант е добре изпилен ръб без наранявания по емайла. Обърнете внимание, че не пиля ръба, а го режа! След рязане се заглажда с диск за неметал или диамантена шкурка.
След подобна обработка се получава този продукт:

Pilen_ryb_prozorec.jpg


Pilen_ryb_2.jpg


Pilen_ryb_3.jpg


https://youtu.be/rAyongR_2ms
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
SHL - Строителство и ремонт
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
http://www.bgremonti.com
http://www.otpushvane.com
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Аватар
Стилиян Лукаров
СМР
СМР
 
Мнения: 6571
Регистриран на: 15 Авг 2006 13:58
Местоположение: София

Re: Полагане на плочки - подвеждане и лепене на плочи в баня

Мнениеот Стилиян Лукаров на 11 Окт 2024 08:41

Подвеждане на първите два реда по стените на баня - https://youtu.be/OMWr-06uW4E?si=-UGSW6gmVXbLSHmp
SHL - Строителство и ремонт
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
http://www.bgremonti.com
http://www.otpushvane.com
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Аватар
Стилиян Лукаров
СМР
СМР
 
Мнения: 6571
Регистриран на: 15 Авг 2006 13:58
Местоположение: София


Назад към Уроци за начинаещи майстори.

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта